Noorwegen

Gravel

Ultiem gravel avontuur helemaal rond Jotunheimen en verder tot aan de Sognefjord!

Jotunheimen “the home of the giants” is de parel van de Noorse nationale parken en de rode draad van onze unieke gravel reis. We spreken af in Geilo, één van de stations op de Bergensbanen, één van de mooiste treintrajecten ter wereld en de hoogste spoorweg van Europa tussen Oslo en Bergen. Beide steden zijn vlot te bereiken met zowel lijnvluchten als low-cost airlines, dus kan je kiezen. Je kan natuurlijk ook met eigen vervoer komen (Brussel – Hirtshals is 1100km en Larvik – Geilo 249km).

Vanuit Geilo vertrekken we naar het noorden, via een mix van zéér goede gravelpistes en asfalt richting het nationaal park van Jotunheimen dat we met de wijzers van de klok mee en via een enorme lus rondfietsen. Als je benieuwd bent naar het soort wegen en baantjes, google dan Tusenmeteren, Tindevegen, Sognefjellet (met de staafkerk van Lom op het einde), de Mjølkevegen en Jotunheimvegen… gewoon het beste wat Noorwegen qua landschappen te bieden heeft.

Na 6 etappes arriveren we in Gol, met een korte transfer terug naar onze startplaats in Geilo. Daar biken we de dag nadien de kers op de taart: de Rallarvegen tot in Flåm: van de rand van de Hardangervidda tot aan de oevers van de Sognefjord.

We keren ‘s avonds terug naar Geilo, waar je dan zondagmorgen eenvoudig & zonder overstappen naar de luchthavens van Bergen of Oslo kan sporen.

De gravel stukken zijn vaak tolwegen (gelukkig niet betalend voor fietsers) en daardoor zeer goed onderhouden. De gravelafdaling van de Tusenmeteren is zowat het ruwste dat je zal tegenkomen. Zorg wel dat je een bike hebt met aangepast verzet, de Tindevegen klim gaat in één ruk van bijna zeeniveau naar 1300m, op 18km. Dat is dus de “Tourmalet”, met het verschil dat je op de Tindevegen dan niet direct naar beneden kan maar nog wat verder op & neer naar de volgende logies ;-). De etappes variëren tussen de 75 en de 128km met de nodige hoogtemeters, dit is dus een reis voor getrainde fietsers. We kunnen je wel met de assistentiewagen een eind de goede weg (lees: wat minder hoogtemeter en afstand) voeren, maar we hebben wel geen plaats voor de helft van de groep…!

Overnachtingen in hotels en blokhutten.

Alle etappes kunnen op eigen tempo gereden worden met behulp van GPS (de toestellen worden ter beschikking gesteld).

DATA zaterdag 15 juni tot zondag 23 juni 2024
DEELNAME PRIJS 1.820 euro per persoon
INBEGREPEN
Fietstransport h/t vanuit België
Alle overnachtingen
Alle maaltijden
Bagagetransport ter plaatse
Technische bijstand (4×4) en meefietsende begeleider
Gebruik van een Garmin GPS, stuurhouder, batterijen, overzichtskaarten met hoogteprofiel
NIET INBEGREPEN
Eigen vervoer van en naar Geilo
Eigen bike en uitrusting
Drankjes aan de bar
Reisbijstands- en annulatieverzekering

 

1

dag 1

Zaterdag, Afspraak in de eerste logies in Geilo, op de treinlein Oslo – Bergen. Indien je met de wagen komt kan je die hier laten staan tot het einde van de reis.
2

dag 2

Etappe 1: Ål – Mjølkevegen. We biken richting noorden over een mengeling van asfalt en mooie gravelpistes. Via een (steile) asfaltafdaling door het skidomein van Hemsedalen gaat het verder en richting aansluiting op de Mjølkevegen. Overnachting in een mooie berghut. 100km en 1550 positieve hoogtemeters.
3

dag 3

Etappe 2: Mjølkevegen – Tyin. We volgen de Mjølkevegen nog even richting noorden om dan via lange gravelpistes en de oevers van prachtige bergmeren aan het Tyin meer uit te komen, aan de zuidwest rand van Jotunheimen. Overnachting in blokhutten, met centraal de berghut/restaurant. 88km & 1650m+
4

dag 4

Etappe 3: Tyin – Tindevegen. Een dijk van een etappe… het begint kalm langs de oevers van het Tyin meer, vals plat/naar beneden. Het gaat al snel offroad richting de “Tusenmeteren”, een oude gravelpiste die op het horizontale gedeelte in de rotswand is uitgehakt en zelfs even door een tunnel gaat. Even verder heb je het “duizendmeter” uitzichtspunt op het Årdalsvatnet. Dat is een meer dat van bovenuit op een fjord lijkt, maar de (Sogne)fjord zelf ligt achter de hoek uit het zicht. 42 haarspeldbochten later sta je beneden en aan de voet van de Tindevegen, een asfaltbaantje dat zich 18km lang van zeeniveau richting 1320m hoogte slingert. In een werkelijk grandioos landschap. Hotelovernachting langs de Tindevegen. 73km & 1800m+
5

dag 5

Etappe 4: Tindevegen – Randsverk. We biken verder langs de Sognefjellet, eerst asfalt en dan stukken gravel tot in Lom, waar je één van de indrukwekkendste staafkerken van Noorwegen op de trail vindt. Het gaat over mooie gravelpistes verder, met wat geluk zie je onderweg elanden en rendieren. Overnachting in mooie blokhutten op een camping (waar je in het winkeltje eland- en rendierworst kan kopen, als je ze niet gezien hebt vandaag ;-)). 121km & 1340m+
6

dag 6

Etappe 5: Randsverk – Beitostølen. Prachtige etappe langs de oostrand van Jotunheimen, golvende pistes met eindeloze uitzichten, kuddes rendieren… we biken verder over de Jotunheimvegen en sluiten aan op asfalt net boven Bygdin en sluiten af in het levendig stadje Beitostølen. Overnachting in chalets. 98km & 1520m+
7

dag 7

Etappe 6: Beitostølen – Gol. Via super pistes en stukjes asfalt laten we Jotunheimen stilletjes achter ons en sluiten we weer aan op de Mjølkevegen, die we helemaal tot in Gol volgen. Je kan daar kiezen van nog een eindje (of helemaal!) richting de logies in Geilo te fietsen, of voor een transfer te kiezen naar de chalets waar we de laatste twee nachten gaan blijven. Afwisselende etappe van 128km en 1800m+
8

dag 8

Etappe 7:  Je vertrekt ofwel met de fiets ofwel met een korte transfer naar het begin van de Rallarvegen. De Rallarvegen is een soort gravel ravel, die begint aan de rand van de Hardangervidda en die vervolgens helemaal naar Flåm aan de Sognefjord gaat, met recht één van de populairste fietsroutes van heel Noorwegen. We nemen na afloop vanuit Flåm de trein terug naar Geilo. 94km & 660m+
9

dag 9

Zondag: afscheid na het ontbijt. Je kan vanuit Geilo heel eenvoudig terug de trein naar Oslo of Bergen nemen

Nvdr: bovenstaand etappeschema kan steeds naargelang beschikbaarheid van logies en extreme weersomstandigheden aangepast worden.